Зміст
9 кроків до успіху – стратегія розвитку потенціалу громад в сфері управління освітою
Додатки
9 кроків до успіху – стратегія розвитку потенціалу громад в сфері управління освітою
В 2015 році шведсько-український проект розпочав роботу на регіональному рівні обравши громади та Департамент освіти та науки Хмельницької ОДА стратегічними партнерами у розробці ресурсів для розвитку потенціалу громад в сфері управління освітою. Хмельницька область була обрана не випадково. В 2015 році в області утворено 24 спроможні територіальні громади різних за типом та структурою органів місцевого самоврядування. В подальшому це сприяло якісній верифікації розробок експертів проекту та створення якісних продуктів (методичних рекомендацій, посібників, практичної гри «Оптимізація», бази даних «Кращі практики управління освітою в громаді» та ін), що сьогодні успішно використовуються в практиці сільських, селищних та міських громад в 24 регіонах України.
Успіх роботи з громадами на місцевому рівні став першим кроком (елементом) в стратегії розвитку потенціалу громад в сфері управління освітою (дод.1). Стратегія реалізовувалася проектом з 2015 по 2019 рр. Розглянемо детальніше її елементи (кроки) та їх користь для новостворених громад.
Крок 1. Робота з громадами на місцевому рівні.
Освіта є соціально чутливою сферою і, як наслідок, забезпечення якісних освітніх послуг з 2015 р. стає одним із найбільш важливих завдань для територіальних громад. З метою надання експертної підтримки громадам, в 2015 році, експертами шведсько-українського проекту «Підтримка децентралізації в Україні» спільно із департаментом освіти і науки України Хмельницької ОДА обрано 5 пілотних громад-партнерів. Громади відрізнялися за типом, структурою органу місцевого самоврядування, мережею закладів освіти, кількістю учнів та населення. Такий підхід дозволив розробити перші в Україні методичні рекомендації щодо створення системи управління освітою територіальних громад (дод.2). Методичні рекомендації пройшли успішну апробацію в практиці сільських, селищних та міських громад. Загальна кількість поширених серед громад копій (друкований та електронний варіанти) сягнула 5000 копій. Сьогодні методичні рекомендації щодо створення системи управління освітою територіальних громад оновлені, використання цього та інших продуктів шведсько-українського проекту допоможуть територіальним громадам створити ефективну систему управління освітою в громаді. Особливості створення системи управління освітою в громаді представлено в розділі «Як ефективно управляти освітою в територіальній громаді?» підрозділ «Створення системи управління освітою в територіальній громаді».
Крок 2. Регіональні семінари щодо управління освітою в територіальних громадах.
З 2016 та 2019 рр. експертами проекту проведено 32 семінари «Ефективне управління освітою в ОТГ. Від створення органу управління освітою» (дод.3). Їх учасниками стали 650 керівників органів управління освітою та голів громад із 22 регіонів України. Також, на звернення громадських організацій експертами проекту, спільно із представниками Міністерства освіти та науки України проводилися регіональні зустрічі з представниками територіальних громад, прес-конференції (дод.4). Регіональні семінари сприяли не лише розвитку потенціалу їх учасників, вони також сприяли формуванню нової культури співпраці та взаємопідтримки між самими територіальними громадами. Ця культура формувалася і розвивалася протягом останніх років і сьогодні позитивно впливає на взаємодію між громадами незалежно від часу їх створення.
Крок 3. Практичний посібник «Нова школа в нових громадах»
Видання містить практичні рекомендації з усього циклу управління освітою в громадах. Посібник став дієвою допомогою як для керівників органів управління освітою територіальних громад, так і для експертів міжнародних проектів U-LEAD з Європою, програми DOBRE, громадських організацій і став одним із базових ресурсів в роботі навчально-методичного центру зі збору, систематизації і тиражування кращих практик управління освітою в громадах. Посібник «Нова школа в нових громадах» (дод. 5) неодноразово апробований в практиці громад при вирішенні викликів пов’язаних із формуванням спроможної освітньої мережі і, як наслідок, особливо корисний для громад, які прагнуть підвищити якість освітніх послуг та отримали від районних органів управління освітою неефективну мережу. Секрети успіху в процесі формування спроможної освітньої мережі можна дізнатися на у розділі «Оптимізація від А до Я»
Крок 4. Навчально-методичний центр із збору, систематизації і тиражування кращих практик управління освітою в громадах.
Центр створено для інституційного закріплення напрацювань ініційованих та реалізованих шведсько-українським проектом «Підтримка децентралізації в Україні». Головна мета його роботи полягає в:
– організації консультативної підтримки територіальних громад;
– розвиток експертів в сфері секторальної децентралізації (в тому числі експертів: асоціацій, регіональних офісів реформ, муніципальних радників U-LEAD з Європою, фахівців інститутів післядипломної освіти, центрів підвищення кваліфікації державних службовців)
– підготовки національної команди консультантів.
Центр створено на базі Дунаєвецької міської територіальної громади. В період з 2017 по 2019 рр. на базі навчально методичного центру проведено 30 тренінгів для представників новостворених територіальних громад, відбулося понад 40 навчальних візитів. Також на базі центру проведено три тренінги для тренерів. Сьогодні навчально методичний центр Дунаєвецької міської територіальної громади сприяє обміну досвідом між територіальними громадами в тому числі і за допомогою он-лайн платформи «База даних кращих практик управління освітою в громадах».
Крок 5. Он-лайн платформа «Кращі практики управління освітою в громадах»
Робота з громадами на місцевому рівні та регіональні семінари щодо управління освітою в територіальних громадах, зокрема дали можливість зробити два такі висновки:
• 1. Управління освітою та забезпечення якісних послуг виявилося складним завданням для органів місцевого самоврядування громад.
• 2. Кращі підходи і рішення щодо ефективного управління освітою на даному етапі реформ напрацьовуються на рівні самих громад.
Зазначене стало причиною створення першої спеціалізованої он-лайн платформи «Кращі практики управління освітою в громадах» (дод.6). Сьогодні платформа містить 74 кращі практики з 17 областей та понад 1 млн. користувачів з усіх регіонів України. Платформа презентує передовий досвід громад як з питань операційного, так і стратегічного управління освітою в територіальних громадах. В 2017 році практики Дунаєвецьої міської громади Хмельницької області та Новоукраїнської міської громади Кіровоградської області перемогли в конкурсі «Кращі практики місцевого самоврядування».
База даних сприяє горизонтальному обміну досвідом між громадами. Сьогодні база даних кращих практик надзвичайно корисна для новостворених громад, адже структура практик – унікальна, вона містить опис алгоритму реалізації практики, приклади нормативно-правових документів пов’язаних з її реалізацією, а також перелік можливих ризиків пов’язаних із її впровадженням в практику громади.
Ідея створення бази даних кращих практик впроваджена в практичній роботі секторальних платформ Всеукраїнської асоціації об’єднаних територіальних громад.
Крок 6. Експертна група у фейсбук.
Експертна група у Фейсбуці створена для експертного обговорення актуальних питань в сфері управління освітою в громадах, обміну досвідом, швидкому реагуванню та надання відповідей на актуальні питання для громад. Сьогодні експертна група у Фейсбуці об’єднує як керівників органів управління освітою, так і експертів різних міжнародних проектів. Це також є майданчиком, де кожен із учасників групи може запропонувати тему для експертного обговорення, висловити власне бачення чи сумніви щодо рішень викликів в сфері управління освітою в територіальних громадах.
Крок 7. Тренінги для тренерів для консультантів.
Каскадний підхід до створення територіальних громад з 2015 року, наявні ресурси проекту стали передумовою ідеї підготовки експертів в регіонах і, таким чином, забезпечити максимальну підтримку громад. Як наслідок, на базі навчально-методичного центру Дунаєвецької міської ради проведено три тренінги для тренерів. Вони забезпечили підготовку регіональних консультантів, які представляли такі профільні організації: регіональні інститути післядипломної педагогічної освіти; Департаменти / управління освіти ОДА. Проведення семінару для представників регіональних офісів міжнародних проектів за методами фасилітації для консультативної та тренінгової підтримки громад у сфері освіти. Сьогодні громади можуть скористатися допомогою учасників тренінгів.
Крок 8. Навчальні поїздки регіональних команд до Польщі
Навчальні поїздки до Польщі мали на меті сприяти формуванню регіональних команд консультантів, сприянню розвитку горизонтальної співпраці між громадами, а також формуванню нової культури співпраці між громадами та обласною владою. Перша команда була сформована в 2017 році в Хмельницькій області. Досвід шведсько-українського проекту «Підтримка децентралізації в Україні» був настільки успішним, що до його подальшої реалізації в інших областях України висловили бажання долучитися проект U-LEAD з Європою, а згодом Solidarity Found (Польща). Як наслідок було сформовано 15 регіональних команд, відбулося 15 навчальних візитів до до 10 воєводств Республіки Польща, в яких взяло участь 200 учасників з 165 громад.
Сьогодні досвід отриманий громадами під час навчальних візитів реалізується як у власній практиці, так і поширюється серед колег із інших громад через проведення (участі) семінарів, надання індивідуальних консультацій, участі в роботі секторальної платформи Всеукраїнської асоціації об’єднаних територіальних громад «Якісна освіта».
Крок 9. Гра «Оптимізація шкільної мережі в громадах». Практична гра «Оптимізація шкільної мережі в громадах» – унікальна розробка проекту.
Її мета допомогти громадам ефективно вирішувати виклики пов’язані із процесом забезпечення рівного доступу до якісних освітніх послуг. Проведено 27 ігор в яких взяло участь представники 648 громад. Експертами проекту проведено тренінг для тренерів та підготовлено регіональних тренерів. Сьогодні новостворені громади можуть звернутися із запитом до сертифікованих тренерів та отримати експертну підтримку у вирішенні викликів оптимізації за допомогою практичної гри «Оптимізація шкільної мережі в громадах».
Реалізація стратегії «Впровадження ефективного управління освітою в громадах» знайшла своє втілення в 2019 році у чотирьох регіональних форумах:
• Профільна освіта. Виклики та стратегії;
• Автономія шкіл і Піклувальні Ради: шлях до ефективного менеджменту;
• Позашкільна освіта та культурно-освітній простір в громаді;
• Післядипломна педагогічна освіта: від шаблонів до успішних змін, та роботі Всеукраїнської Асоціації об’єднаних територіальних громад.
За результатами регіональних форумів експертами проекту підготовлено методичні рекомендації для громад детальніше із якими можна ознайомитися у розділах «Старша профільна школа», «Ефективне управління школою в територіальній громаді».
Важливим для стратегічного розвитку громад є порадник «Стратегія розвитку освіти в громаді». Особливості стратегічного планування представлено в однойменному розділі даного ресурсу.
Додатки
Додаток 1 Стратегія розвитку потенціалу громад у сфері управління освітою
Додаток 2 Методичні рекомендації щодо створеннясистеми управління освітою об‘єднаних територіальних громад
Додаток 3 Семінар “Ефективне управління освітою в ОТГ. Від створення органу управління до реалізації плану оптимізації мережі шкіл”
Додаток 4 Прес-конференції «Серйозний виклик для ОТГ: як оптимізувати сільську шкільну освіту та підвищити її якість?»
Додаток 5 Посібник з ефективного управління освітою в об’єднаних територіальних громадах “Нова школа у нових громадах”
Додаток 6 База даних Кращі практики управління освітою в громадах